Tippmix Hu Mobil
Életrajz ügyvezető igazgató, színész, rendező 1961. március 31. Színház- és Filmművészeti Főiskola 1984. rendezői szak 1990. 1978-1979 Pinceszínház 1983- Nemzeti Színház 1989- Madách Színház 1993- szabadfoglalkozású 2001- Madách Kamara művészeti vezetője 2004 - Az Örkény Színház művészeti vezetője 2010 - Örkény Színház ügyvezető igazgatója Fontosabb szerepei Színházi szerepek Shakespeare: Rómeó és Júlia - Rómeó 1983. Patrick: Teaház az Augusztusi Holdhoz - Sakini Thomas Mann - Kolos - Mácsai: Mario és a varázsló - Cipolla 1996. Anouilh: Becket, avagy az Isten becsülete - Becket Tamás Shakespeare: Julius Caesar - Antonius 1994. Szigligeti: Liliomfi - címszerep 1997. Mrozek: Tangó - Sztomil 2012. Georges Feydeau: A hülyéje - Vatelin 2008. TV, film Volt egyszer egy Németország (Szoros, r. Sam Garbarski, 2017) Testről és lélekről ( Nyomozó, r. Enyedi Ildikó, 2017) Tulipán (animációs film, Narráto r, r. Ulrich Gábor, 2012) Terápia I-II-III. (filmsorozat, Dargay András, HBO, 2012-2017) A nyolcak nyomában (dokumentumfilm, Narrátor, r. Szalay Péter, 2012) Drága besúgott barátaim ( Szerkesztő, r. Cserhalmi Sára, 2012) Örkény 100.
A sorozatok otthona online Próbáld ki 7 napig ingyen! Nincs hűségidő, bármikor lemondhatod. PRÓBÁLD KI 7 NAPIG INGYEN Próbáld ki 7 napig ingyen! Nincs hűségidő, bármikor lemondhatod. Minden új ügyfél kipróbálhatja szolgáltatásunkat 7 napig ingyen. Utána is csak 1890 Ft/hó az előfizetés díja, és bármikor lemondható. PRÓBÁLD KI 7 NAPIG INGYEN Az új évad tartalmából A Terápia harmadik, záró évadában András, a szokatlan módszerekkel dolgozó pszichológus az eddiginél is közelebb engedi magához a pácienseit, amivel nagy kockázatot vállal. Ráadásul többé nem kerülheti el az önmagával való szembenézést sem. A Terápia összes része elérhető Lemaradtál egy részről, vagy egyszerűen csak szeretnéd újranézni, felidézni Dargay András és pácienseinek a történeteit? Az HBO GO-n ennek semmi akadálya, hisz a Terápia mindhárom évadának bármely részét megtekintheted itt, amikor csak kedved tartja. Kipróbálnád az HBO GO-t 7 napig ingyen? Fizess elő közvetlenül az HBO GO-ra és élvezd teljes kínálatunkat. PRÓBÁLD KI 7 NAPIG INGYEN Van már HBO előfizetésed a Szolgáltatódnál?
Az olvasottság nem publikus. Az Örkény Színház igazgatója a teátrum elmúlt évei mellett a nehezen átlátható jelenről, a kultúrharcról és önbizalomhiányáról is beszélt az Indexnek. Mácsai Pál 2001. és 2004. között a Madách Kamarát vezette, ezt követően mindmáig az Örkény Színház igazgatója. Színházi és egyéb filmes szerepei mellett legtöbben talán a Terápia című filmsorozat pszichológusaként ismerték meg. Mácsai Pál (forrás: Örkény Színház) " Az európai ember fausti ember ", mindig újat akar – véli Mácsai Pál. " A színház elég hamar oda jutott, ahová akkor elláttam. De a "hova jutni" úgy megy az ember előtt, mint a délibáb. Az, hogy a színház létrejött, van társulata, repertoárja, saját esztétikája, közönsége, ráadásul jó közönsége, nem jelenti azt, hogy bármi befejeződött volna. Annyit értünk el, hogy rég önmagunkat kell meghaladni az Örkényben, évadról évadra, ami persze keményebb dió, mint áthangolni egy nemszeretem repertoárt " – mondja az interjúban az Örkény Színház tizennégy évéről. "
A forgatókönyvet a terápiás helyzet hitelessége szempontjából dr. Erdélyi Ildikó klinikai szakpszichológus ellenőrizte, akihez ráadásul minden író elmehetett egy ülésre. Gigor azt meséli, hogy "még életemben nem jártam terápián, ijesztő volt. Leginkább az érdekelte, hogy miért nem csináltam meg a diplomámat. Elmondtam az összes dolgot, amiről én azt gondoltam, hogy az életemben trauma, de ebbe kapaszkodott bele, hogy nem fejezem be a dolgokat. " A rendezői feladat bizonyos szempontból nagyobb kihívásnak bizonyult, mint Gigor várta: "Amikor írtuk, azt gondoltuk, hogy azt majd pikpakk föl lehet venni, hogy két ember ül és dumál egy szobában, hogy ennél egyszerűbb nincs. Hát, ennél nehezebb sincs. Minden apró rezdülésnek jelentése van. És nem tudsz hova vágni, nincs hova menekülni, csak egyik emberről tudunk vágni a másikra. Épp ezért ezt izgalmassá csak a színészek tudják tenni. Ha ebben a nézők észreveszik az írót, a rendezőt, az operatőrt vagy a vágót, akkor már rég rossz. Csak a színészt szabad látni benne, mert ők csinálják meg ezt a sorozatot, és miattuk lesz szerintem iszonyú jó. "
Később Szamosi Zsófia elmondja nekem, hogy pont ez a hozzáállás számára a legnehezebb a szerepben: "A színész a feszültségeit, problémáit könnyebben beleforgatja a szerepeibe, de amikor valakinek olyan felsőbbrendű nyugalma vagy - mondjuk inkább úgy - látszatnyugalma van, mint ennek a karakternek, azt nehezebb megteremteni. Bennem ez nem igazán van meg. " Tamás a másik pólus, aki értelmiségi szülei ellen úgy lázad, hogy letér a számára előírt útról, és inkább lovakkal foglalkozik. Aztán összejön Petrával, aki Nagy Zsolt szavaival "rendesen megkavarja ezt a srácot. Teljesen különböző értékrend szerint élnek. Szép az íve részről részre, ahogy a fiú csalódik a nőben, elveszti a reményét és a hitét. " Mindez csak a csütörtök, a terapeuta hétfőnként a párkapcsolati gondokkal küzdő, apakomplexusos Marozsán Erikát, keddenként az önerőből gyógyszercéget felépített, súlyos lelkiismereti válságtól gyötört Nagy Ervint, szerdánként pedig egy öngyilkossági gondolatokkal birkózó tornászlányt, Sztarenki Dórát kezeli.
Mácsai Pál nyolc héten keresztül egy fotelba szögezve hallgatja páciensei problémáit, miközben saját élete is széthullóban van: ő alakítja az HBO ősszel induló, Terápia című sorozatának pszichológus főhősét. A forgatáson jártunk, ahol megtudtuk, miért van válságban Nagy Zsolt házassága, és az is kiderült, hogy a rendező, Gigor Attila igazából nem is szereti a sorozatokat. Az In Treatment talán a világ legjobb tévésorozata: bár más nem történik benne, mint hogy két (néha három) figura ül egymással szemben, beszélgetve egy szobában, hatalmas emberi drámák tárulnak fel benne, és közben olyan izgalmas, mint a legszuperebb krimi. A helyszín egy pszichológus rendelője, ahova hétről hétre visszatér ugyanaz az öt páciens, akiket egyre jobban megismerünk, miközben a pszichológusról is egyre többet megtudunk. A terápiás ülések tele vannak feszültséggel és finom játszmákkal, szinte fáj, amikor vége egy epizódnak. Az eredeti a mindössze két évadot megélt BeTipul című izraeli sorozat volt, de sajnos az amerikai változat is véget ért három évad után.
A felelős, szociálisan érzékeny alkotók is torkig vannak. Meg a nézőik is " – mondja erre Mácsai Pál. " De szerintem igazságtalan azt mondani, hogy nincs ilyen törekvés. Nagyon is van. Nálunk is. Nem volt olyan, hogy közéletisége miatt nemet mondjak egy rendezői gondolatra. Olyan volt, nem is egyszer, hogy nem tetszett a felvetett darab, de az nem fordulhat elő, hogy azért mondjak nemet, mert egy darab a jelen közéletével foglalkozik " – mondja még ezzel kapcsolatban. Felmerül a kérdés, vajon lenne-e mersze Mácsai Pálnak felelős igazgatóként akár egy a jelenlegi kurzust és az általa létrehozott rendszert kritizáló előadást is bemutatni? " A döntésnél természetesen azt is figyelembe fogom venni, hogy egy bemutatóval mennyire veszélyeztetem a színházat, a társulatot, a felépített szakmai műhelyt. Mert többféle biztosíték létezik, amit ki lehet verni " – feleli az igazgató, hozzátéve – " egy ilyen témájú színpadi víziónak, amire kérdez, ma Magyarországon támadhatatlanul igaznak, okosnak, rétegzettnek, és szakmailag megkérdőjelezhetetlenül erősnek kell lennie.
Akkor szóba jöhet, és csak akkor jöhet szóba. Ha csak beszól, akkor nem ". (Fotó: Gordon Eszter) A jelenleg zajló "kultúrharc" is szóba kerül az előadásban, amelyben az eddig kiemelt művészek helyére újakat próbálnak meg bejátszani. " Maga a kultúrharc átlátható ügy. És merőben értelmetlen. (.... ) Nincs olyan mondat ma az úgynevezett kultúrharcban, amibe, ha belekezdenek, ne tudnám befejezni. Ezek kiismerhető, unalmas mintázatok. De csöppet sem veszélytelenek. Bizonyos szinten vigasz az, hogy átírt kánon nincs, illetve át lehet írni, fenn is lehet tartani egy darabig, de az átírás hosszú távon kudarcra van ítélve, megbukik, ahogy a múltban is: néha súlyos áldozatok árán, de mindig " – vallja Mácsai. " Az érzékeny néző végül mindig azt fogja szeretni, ahhoz fog vonzódni, azt fogja nézni, olvasni, vagyis az fog kanonizálódni, aki a világot árnyaltabban, rétegzettebben, izgalmasabban, igazabban, szebben írja le, veszi filmre, állítja színpadra, festi meg. Aki nem ideológiai okból alkot, hanem a kíváncsiságtól hajtva, a világ és az ember természetének összetettségétől lenyűgözve.
Mácsai Pál a Terápiá ban (forrás: HBO) " Maga a valóság is ködösebb, mint valaha, mert egyre erősebbek a konstruált képletek. Például a médiavalóság… (…) Régen mindenki tudta, hogy a rádió meg a tévé csal. Ma már tömegek nem veszik észre. Vajon miért és meddig? És főleg jó lenne érteni, mi a szerepe és feladata mindebben a színháznak " – fűzi hozzá. Miért nincs közéleti színház? – merül fel az interjúban. " Egyrészt nincs a hagyományban. "Az utalásos beszéd ismert a magyar színházban, Rákényszerült erre, mert igazi szabadsága a színházművészetnek nagyon rövid periódusokban volt csak, ami azt jelenti, hogy rendszertől függetlenül jelen van a félelem, hogy ha éles közéleti téma kerül elő, akkor a színház vagy az igazgató orrára koppintanak. A másik fő ok, hogy torkig vagyunk a közélettel, ezért százszor jobb mondjuk Csehovval vagy Szép Ernővel foglalkozni: mintha oxigéncsapra kötnék az embert. Erről nem eleget szoktak beszélni, pedig kulcstényező a csömör, az állandó harci készenléttel, politikai nyüzsgéssel való telítettség.
Howard Barker: Jelenetek egy kivégzésből, 2002. Dylan Thomas: A mi erdőnk alján, 2002. Goldoni: A komédiaszínház - Orazio, Ottavio, 2002. Ionescu: A kopasz énekesnő - Mr. Smith, 2003. Schimmelpfenig: Az arab éjszaka- Peter Karpati, 2004. Weill- Brecht: A filléres opera - Kikiáltó, 2004. Odüsszeusz Tours - kirké@, 2005. Molnár Ferenc: Az üvegcipő - Rendőrtanácsos, 2005. Élektra - Oresztész, 2006. Csehov: Platonov- Nyikolaj Ivanovics Trileckij, orvos, 2007. Kárpáti Péter: Búvárszínház -Kondor (a kabaré igazgatója), 2007. Nyugat 2008-1908, 2008. Moliére: A mizantróp - Oronte, 2008. Georges Feydeau: A hülyéje - Vatelin, 2008. Blogvadászat, 2009. Virrasztó éji felleg, 2009. Ödön von Horváth: Kasimir és Karoline - Speer, 2009. Mrożek: Tangó - Sztomil, 2012. Heinrich Mann: A kék angyal -Kühl lelkész, 2013. János király - Pandulpho bíboros 2011. Három nővér - Versinyin 2016. A Bernhardi-ügy -Dr. Bernhardi 2015.
Tippmix Hu Mobil, 2024